2010. február 3., szerda

Dízel-hidegindítási lehetőségek

Ma reggel -18 fok volt az autó hőmérője szerint. A vizezett üzemanyagok, meg a rosszul adalékolt dízelolaj bőven dermedéspont alá került. Szerencsére az OMV nem spórol a paraffinképződést gátló anyaggal, tankolni meg mindig ott tankolok.

A gázolaj dermedési foka különféle adalékokkal javítható. Ám ilyen esetben szigorúan be kell tartani mind a finomító, mind az adalékgyártó utasításait, különben nem sokat ér, sőt ellenkező hatást is kiválthat néhány adalékfajta. Ha nem is árt, ha több kerül belőle a gázolajba, használni nem fog, a dermedési pontot nem viszi lefelé, az biztos. Az ilyen adalékok zömmel a parafin kikristályosodásának megakadályozására szolgálnak, a nagyobb parafinkristályok képződését és azok összekapcsolódását akadályozzák meg, igen hatásosan.

Régebben a kereskedők, a benzinkutasok azt javasolták a kocsitulajdonosoknak, sofőröknek, hogy hideg napokon 20 százaléknyi benzint keverjenek a gázolajba, de maguk az autógyárak ezt sohasem tanácsolták senkinek sem. Ez csak olyan bevált sofőrtrükk volt, a dízelmotornak nem tesz jót a benzin, különösen nem hidegben. Ma az általánosan elfogadott elv az, hogy ezt a módszert felejtse el mindenki, esetleg csak végszükség esetén alkalmazza. Hogy miért, annak rengeteg oka van, komoly gyártás- és anyagtechnológiai tudás kellene ahhoz, hogy az átlagautós megértse, mekkora károkat okozhat ez a tévhit, annak ellenére, hogy már a keleti frontokon is bevált módszernek számított a tankok, teherautók, önjáró lövegek ilyen benzines indítása dermesztő hidegben. Csak ott más volt a cél: élve kijutni, kitörni a gyűrűből, vagy épp fordítva, mindenáron megsemmisíteni az ellenséget, az eszköz és annak műszaki állapota nem számított, majd lesz másik.

Van még egy, ma már valóban nevetséges módszer dízelmotorok hidegindítására. Egy lapos fémtálcába töltenek valami keveréket, és a traktor/teherautó a motorja alatt meggyújtják... Látványosan félelmetes tud lenni. :) Bár hatásos.
Józan ember ilyet nem tesz, inkább mesterhez húzatja dízelmotoros autóját, és talán nem is tudja, hogy semmi baja a kocsinak, csak épp hideg van. A fűtött műhelyben a másfél-kétórás várakozás sokszor ezrekbe kerülhet az ilyen naiv embereknek, kocsijuk értékétől és a mester emberismeretétől függően...

Megelőző megoldás is létezik: motor-előmelegítő berendezés, amit az autó hűtőrendszerébe kell beépíteni, és folyamatosan működtetni hidegben. Ez az igazi megoldás, de elég drága és kérdéses, a megtérülése a mindennapokban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése